Ring oss på 40676047

Hvorfor velge riktig dekk

VELGE RIKTIG DEKK

 

Valg av riktig dekk gir mer sikkerhet på veien og kan være med på å gi mindre belastning på miljøet. 
Minimumsdybden på sommerdekk er 1,6 mm, vinterdekk skal ha minst 3mm dybde. 

Det finnes 3 typer dekk


1. Symmetriske, 
2. Asymmetriske, 
3.Retningsbestemte.

Symmetrisk dekk er utviklet for kortere turer for personbiler. Ingen definert innside eller utside, det er ikke noen betydning hvilken vei de ruller, kan monteres på høyre eller venstre siden av bilen.

Fordeler:
Bedre motstandsdyktighet 
Forbedret levetid 
Økonomisk 
Komfortabel kjøring 
Glimrende veigrep 

Ulemper 
Middels kjørbarhet 
Mindre motstand for vannplaning 

Montering på felg: Ingen regel 
Plassering på bil: Ingen regel 



Asymmetriske dekk er utviklet for kraftige sedaner eller sportkjøretøy 
Ikke symmetrisk mønster, høyre og venstre har slitebanen ulike mønster (Innsiden skal vende mot bilen, mens utsiden skal peke vekk fra bilen) Asymmetriske dekk monteres dekkets utside skal stemme overens med felgens utside. Når dekket først er montert på felgen, kan det plasseres i hvilket som helst hjulhus. 

Fordeler 
Lydløs kjøring 
Bedre motstand for vannplaning 
Høynet stabilitet 
  
Ulemper 
Myke dekksider, dårlig støtmotstand 
Kortere levetid 

Montering på felg: Må monteres slikt at dekkets utside matcher felgens utside. 
Plassering på bil: Ingen regel 

Retningsbestemte dekk har symmetrisk mønster, mønsteret på høyre og venstre del av slitebanen har likt utforming. Utviklet til sport kjøretøy 
Slitebanen er imidlertid utformet for å drenere av vann i rulleretning. 
Derfor er det viktig at dekkene monteres på felg som høre hjul og de to andre monteres som venstrehjul. Pilene vises på dekket. 
Venstre hjulene monteres på venstre side av bilen, og at høyrehjulene monteres på høyre side. Fleste retningsbestemte dekk er merket med piler som viser korrekt rulleretning og andre retningsbestemte dekk er merket med «Left» eller «Right» 

Fordeler 
Perfekt veigrep 
God kjørestabilitet, selv på snødekte veier 
Svært høy motstand overfor vannplaning 
God veigrep på våt vei 
Pålitelig kjøring i høye hastigheter 

Ulemper 
Lite økonomiske 
Dårlig støtdemping, myke dekksider 
Raskere slitasje 

Montering på felg: Retningsbestemte dekk har en pil på dekksidene som markerer monteringsretning 
Plassering på bil: Høyrehjul på høyre, venstre hjul på venstre side  

 

 
 

DRIVSTOFF FORBRUKT -RULLEMOTSTAND

 

Rullemotstanden utgjør ca. 20% av et kjøretøys drivstoff forbruk og påvirker energieffektiviteten. Lavere rullemotstand lavere drivstoffbruk. Energieffektivitetetsklassifiseringen symboliserer dekkets rullemotstand. EU-dekkmerket angir en verdi som klassifiserer rullemotstanden, starter med A er den laveste rullemotstand (bruker mindre drivstoff forbrukt og CO2-utslipp.) slutter med G. 
A er best og G er dårligst. 

 

Forskjellen i drivstoff forbruk mellom klasse A og G utgjør ca. 90 liter pr år, og i hele dekkets levetid blir ca. 240 liter
Drivstoff forbruket kan senkes med kjøre still, og lufttrykket betydelig. Lufttrykket i dekkene bør kontrolleres med jevne

mellomrom for å gi optimal kjøresikkerhet og komfort.
For lavt høytrykk øker dekk slitasjen, drivforbruket og trafikksikkerhetsrisiko.
Våtgrep  
Våtgrep er en viktig sikkerhetsegenskap, spesielt for sommerdekk. Klasse A er best for kortere bremsestrekning og mer stabile kjøre egenskaper, G er dårligst.

 

Bremsestrekning

Klasse A har mer enn 18 meter kortere bremsestrekningen enn klasse G.

Støy 
Dekk med asymmetrisk mønster gir ofte lavest støy. Dekket lager støy når det ruller på veien, denne støyen måles i desibel. Støy fra dekkene bidrar til den samlende støyen fartøyet avgir og påvirker ikke bare komforten under kjøring, men også støybelastningen på miljøet. Jo flere svarte bølger som blir symbolisert, desto mer støy avgir dekket.