VELGE RIKTIG DEKK
Valg av riktig dekk gir mer sikkerhet på veien og kan være med på å gi mindre belastning på miljøet.
Minimumsdybden på sommerdekk er 1,6 mm, vinterdekk skal ha minst 3mm dybde.
Det finnes 3 typer dekk
1. Symmetriske,
2. Asymmetriske,
3.Retningsbestemte.
Symmetrisk dekk er utviklet for kortere turer for personbiler. Ingen definert innside eller utside, det er ikke noen betydning hvilken vei de ruller, kan monteres på høyre eller venstre siden av bilen.
Fordeler:
Bedre motstandsdyktighet
Forbedret levetid
Økonomisk
Komfortabel kjøring
Glimrende veigrep
Ulemper
Middels kjørbarhet
Mindre motstand for vannplaning
Montering på felg: Ingen regel
Plassering på bil: Ingen regel
Asymmetriske dekk er utviklet for kraftige sedaner eller sportkjøretøy
Ikke symmetrisk mønster, høyre og venstre har slitebanen ulike mønster (Innsiden skal vende mot bilen, mens utsiden skal peke vekk fra bilen) Asymmetriske dekk monteres dekkets utside skal stemme overens med felgens utside. Når dekket først er montert på felgen, kan det plasseres i hvilket som helst hjulhus.
Fordeler
Lydløs kjøring
Bedre motstand for vannplaning
Høynet stabilitet
Ulemper
Myke dekksider, dårlig støtmotstand
Kortere levetid
Montering på felg: Må monteres slikt at dekkets utside matcher felgens utside.
Plassering på bil: Ingen regel
Retningsbestemte dekk har symmetrisk mønster, mønsteret på høyre og venstre del av slitebanen har likt utforming. Utviklet til sport kjøretøy
Slitebanen er imidlertid utformet for å drenere av vann i rulleretning.
Derfor er det viktig at dekkene monteres på felg som høre hjul og de to andre monteres som venstrehjul. Pilene vises på dekket.
Venstre hjulene monteres på venstre side av bilen, og at høyrehjulene monteres på høyre side. Fleste retningsbestemte dekk er merket med piler som viser korrekt rulleretning og andre retningsbestemte dekk er merket med «Left» eller «Right»
Fordeler
Perfekt veigrep
God kjørestabilitet, selv på snødekte veier
Svært høy motstand overfor vannplaning
God veigrep på våt vei
Pålitelig kjøring i høye hastigheter
Ulemper
Lite økonomiske
Dårlig støtdemping, myke dekksider
Raskere slitasje
Montering på felg: Retningsbestemte dekk har en pil på dekksidene som markerer monteringsretning
Plassering på bil: Høyrehjul på høyre, venstre hjul på venstre side
DRIVSTOFF FORBRUKT -RULLEMOTSTAND
Rullemotstanden utgjør ca. 20% av et kjøretøys drivstoff forbruk og påvirker energieffektiviteten. Lavere rullemotstand lavere drivstoffbruk. Energieffektivitetetsklassifiseringen symboliserer dekkets rullemotstand. EU-dekkmerket angir en verdi som klassifiserer rullemotstanden, starter med A er den laveste rullemotstand (bruker mindre drivstoff forbrukt og CO2-utslipp.) slutter med G.
A er best og G er dårligst.
Forskjellen i drivstoff forbruk mellom klasse A og G utgjør ca. 90 liter pr år, og i hele dekkets levetid blir ca. 240 liter
Drivstoff forbruket kan senkes med kjøre still, og lufttrykket betydelig. Lufttrykket i dekkene bør kontrolleres med jevne
mellomrom for å gi optimal kjøresikkerhet og komfort.
For lavt høytrykk øker dekk slitasjen, drivforbruket og trafikksikkerhetsrisiko.
Våtgrep
Våtgrep er en viktig sikkerhetsegenskap, spesielt for sommerdekk. Klasse A er best for kortere bremsestrekning og mer stabile kjøre egenskaper, G er dårligst.
Bremsestrekning
Klasse A har mer enn 18 meter kortere bremsestrekningen enn klasse G.
Støy
Dekk med asymmetrisk mønster gir ofte lavest støy. Dekket lager støy når det ruller på veien, denne støyen måles i desibel. Støy fra dekkene bidrar til den samlende støyen fartøyet avgir og påvirker ikke bare komforten under kjøring, men også støybelastningen på miljøet. Jo flere svarte bølger som blir symbolisert, desto mer støy avgir dekket.